Wat vinden mensen hiervan?

Mijn kapper vertelde ik het als eerste. Haar vertel ik graag dingen als eerste: ze is altijd superenthousiast, onthoudt alles en mijn informatie is bij haar veilig. Pas geleden was ik weer bij Muriël. ‘En? Gaat de reis nog door?’. Ze hoopte van wel, want ze had er al een kapsel voor bedacht. ‘Vandaag wil ik het wat wilder knippen, alsof je al op de boot zit.’ De volgende keer krijg ik een recept mee, zodat ik waar ook ter wereld de goede verf in mijn haar krijg. 

Totaal verschillende reacties
Sinds juni 2015 hebben we het plan. We hadden Island Lady drie maanden ervoor gekocht, ik had in mei mijn eerste zeilvakantie achter de rug en een maand later zouden we drie weken met haar op vakantie gaan. Oftewel, ik had (en heb) geen idee wat een jaar zeilen inhoudt. Maar het plan om zo lang met haar op reis te gaan, leek ons te gek.

Nadat Muriël het wist, hebben we onze vrienden, onze familie en zelfs onze werkgevers ingelicht. De reacties zijn zo verschillend: collega’s die niet begrijpen dat je je baan op durft te zeggen, ouders van vrienden die aanraden nu te gaan ‘want anders doe je het nooit meer’, vrienden die stikjaloers zijn of er zelf nooit aan zouden moeten denken.

Ik begrijp het wel dat sommige mensen er niet aan moeten denken. Of we erna weer werk hebben, is inderdaad onzeker. De reis zal ook niet alleen maar #genieten zijn. De kans dat we in een storm terecht komen of piraten ontmoeten is aanwezig. Desalniettemin twijfel ik geen seconde over ons plan. Integendeel, als we meer geld gespaard hadden zou ik misschien nog wel langer dan een jaar weg willen gaan.   


zoalsdewindwaait

Op reis met een zeilboot.