Tussen de Airbnb’ers en zeemansverhalen


De haven ontwaakt uit haar winterslaap. Ronkend ligt de catamaran uit Londen tegenover ons. De nieuwe buurman rolt vol trots zijn masttrap uit over de steiger. ‘Als je ook eens de mast in moet, mag je ‘m wel gebruiken’. Intussen drentelt een ouder mannetje met een net te korte tuinslang rond. Hij vraagt met een bekakt doch zuidelijk accent of we een verloopstukje hebben. Even later dreunt het geloei van de hogedrukspuit door de haven.

Amsterdam Marina
Voormalig NDSM-werf
Sinds april 2015 ligt onze boot in de Amsterdam Marina. Deze haven aan het IJ bevindt zich op een ruige locatie: tussen het moderne Kraanspoor en de NDSM-werf. De plek is populair onder toeristen. De passant, de toerist met een boot, heeft een plek voor 2,50 euro per meter per nacht. Ook toeristen zonder boot komen er, sommige booteigenaren verhuren hun boot aan airbnb’ers. In het havengebouw kunnen ze luxe badderen met een geweldig uitzicht over het IJ.

Ook blijkt de haven populair te zijn onder mensen die goedkoop willen wonen. Mannen alleen die vertellen hun huis te verhuren omdat ze niet meer in een flat kunnen wonen, te weinig ruimte om hen heen. Hoewel ik betwijfel of het verhaal klopt, snap ik het wel. Met het pontje ben ik zo in de stad. En voor een liggeld van zo’n tweeduizend euro per jaar ben ik goedkoper uit dan wanneer ik in mijn huis woon. 

Helaas gaan wij binnenkort onze thuishaven verlaten. Nu we bezig zijn met het klaarmaken van de boot voor de reis is deze plek niet meer geschikt. Er is geen chemisch afvalcontainer en geen kraan om de boot uit het water te tillen.
Op de achtergrond het kraanspoor

Daarom varen we haar op 1 april naar onze nieuwe, tijdelijke haven: Jachthaven Hemmeland inMonnickendam. Waarschijnlijk hebben we daar geen buurman met (zeemans)verhalen over handeltjes op de Wallen en transportjes naar Denemarken, maar de onderkant van Island Lady kunnen we er wel in de coppercoat zetten. 







zoalsdewindwaait

Op reis met een zeilboot.

2 opmerkingen:

  1. Ben benieuwd wanneer er nu iemand in een havenkraan gaat wonen. Je kunt in sommige al overnachten alla hotel. Maar echt er in wonen? Het zal niet goedkoop zijn, dus ik snap die mensen die zo wonen wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat als je in z'n havenkraan woont het misschien de eerste week erg leuk is. Daarna denk ik echter dat je weel snel naar je oude huis verlangt.

    BeantwoordenVerwijderen