Top 10 gaafste bootklussen


Alles aan een boot kan kapot. Gelukkig kan ook alles gemaakt worden. Voordat we kunnen vertrekken, willen we er zeker van zijn dat de masten, zeilen, de huid en alle andere onderdelen het niet zullen begeven. In ieder geval nog niet als we net IJmuiden uitvaren. Daarom staat elk weekend minimaal één klus op het programma. We doen zo veel mogelijk zelf. Dat is het goedkoopst, zo weten we ook meteen hoe alles werkt en vooral omdat samen klussen superleuk is. Echt.

Hieronder volgt een lijst van de tien leukste klussen:

1. Het houtwerk binnen schilderen.
Dat er een jaar in gewoond was, was te zien aan het houtwerk binnen. We hebben alle stickertjes, haakjes en notities weggehaald en overbodige gaatjes weggewerkt, de wanden en het plafond ontvet met ammonia en de juiste kleur verf gevonden. Zo gefixt: een luikje bij
Engels onder de scanner vertelde ons dat we Ral 9010 nodig hadden. Nadat we de verf erop hebben gesmeerd, ziet het er binnen superfris uit. Daarom is dit mijn lievelingsklus.

2. Nieuwe kussens maken en alle kussens laten bekleden
Ook deze klus maakt de boot mooier en comfortabeler. Een kussen op de bank was niks meer waard.
Online bestelden we een nieuw stuk schuim. Dit sneden we op maat en met de andere kussens lieten we deze bij de kleermaker om de hoek bekleden. De stof hebben we op de markt gekocht, mooi donkerrood ribfluweel. Echt zelf hebben we niks geklust. In totaal kostte het ons zo’n 700 euro. Daar hebben we dan wel weer zelf voor gewerkt. 

3. Waterkraan vervangen
In de kiel ligt een watertank voor 900 liter. Hartstikke veel, maar bij een lange tocht moeten we toch zuinig aandoen. De kraantjes zijn daarom vervangen. Eerst kon de kraan alleen aan en uit waardoor bij het tandenpoetsen een krachtige straal het hele aanrecht onder water zette en de boot vijf kilo lichter raakte. Op marktplaats hebben we twee kraantjes met een draaiknop gevonden. Voor het installeren zijn de waterslangen vervangen. Ook hebben we een tweedehands voetpomp gekocht en geïnstalleerd. We hebben nu dus twee kranen: eentje die door middel van een voetpomp water geeft en de ander die we kunnen doseren met een draaiknop. De tank is nog leeg maar ik verwacht dat het een enorme verbetering is.  

4. De zeilen laten maken en keuren
Voordat we onze zeilen – een grootzeil, bezaan, fok, stormfok en bolle jan – naar de zeilmaker brachten, haalden we de zeillatten eruit met een speciaal stokje hiervoor. Een enorm gekloot. Vervolgens noteerde ik op elke lat de naam van het zeil en de plek van de lat in het zeil. De zeilen komen uit 2008 en bleken gelukkig ‘nog best een rondje mee te kunnen’ volgens de zeilmaker die boven
Dekker Watersport zit. Op het grootzeil en het zeil van de bezaan heeft hij telltales geplaatst, heel mooie paarse, zodat we beter zien of de zeilen goed staan. Het nalopen, de reparaties en de winteropslag kostte ons 280 euro. Toen de zeilen weer op de boot lagen, hebben we ze aangeslagen met onze zachte naar wasverzachterruikende lijnen.  

5. Het dek schilderen
Het dek zat vol lelijke roestplekken. Deze plekken hebben we voor de winter ontvet, geschuurd en behandeld met Rusticol. Zo beschermen we de boot om niet te veranderen in een roestbak. We zijn er nog niet aan toegekomen het dek te schilderen. De boot ziet er dus eigenlijk al maanden niet uit met de vieze oranjebruine bloederige vlekken. Een klus die in de meivakantie afgemaakt wordt.

6. Het staal aan de binnenkant schilderen
Op een aantal plekken kunnen we van binnen bij de stalen huid van de boot. Vooral ik kan er met mijn dunne armpjes goed bij helaas. Onder de banken in hoekjes schuren, roestschilfers opzuigen, ontvetten en schilderen was een helse klus. Maar wel noodzakelijk. We kunnen aan de binnenkant niet bij de rest van de huid. Als de boot het water uit wordt gehaald, ook een klus voor de meivakantie, lopen we daarom de conditie van de hele huid na.

7. Spullen op marktplaats verzamelen
Aan wat Lonely Planets hebben we niet genoeg. Omdat de voorbereiding een jaar kost, struinen we al maanden marktplaats af totdat we de beste koop hebben. Een greep uit onze aankopen: zeeanker, anker voor het bijbootje, reisgidsen, zeekaarten, duikflessen en stootwillen. Veel laten we opsturen. Hoewel de spullen ophalen een ervaring is. We ontmoeten mensen die zo'n reis al hebben gemaakt: ‘Om piraten af te schrikken, hang ik voor de ingang een vislijntje met scherpe mesjes. Een emmer water staat klaar om om te vallen als iemand aan boord stapt. Dan slaap je toch wat lekkerder.’

8. De helmstok lakken
De vorige eigenaar heeft de houten helmstok zelf gemaakt. Een prachtig ding. Hoewel de aluminium reserve stok veel fijner vaart, gebruiken we de mooie. Door wateraanslag verschenen er zwarte putjes op het hout die de helmstok leken aan te vreten. De hele helmstok hebben we met afbijt behandeld en vervolgens geschuurd totdat er geen millimeter lak meer op zat. Vervolgens smeerden we er zeven lagen Epifanes twee componenten polyutherane blanke lak op. Een geduldig klusje, na elke lakbeurt wachtten we vierentwintig uur. Nu straalt onze stok weer als vanouds.

9. Lierpotten schoonmaken en opnieuw invetten
Lierpotten, potten waarlangs de lijn loopt om de zeilen onder andere te hijsen, moeten jaarlijks onderhouden worden. Volgens Jouke is er niemand die dat doet. Wij zijn er twee weken mee bezig geweest. De zes potten bestaan elk uit zo’n dertig kleine onderdeeltjes die stuk voor stuk in de diesel gepoetst worden. Vervolgens borstelen we ze schoon met een tandenborstel. Met een andere tandenborstel wrijven we het speciale liervet erop dat de kamer doet ruiken naar de klassieke Peugeot 404 van mijn opa.




10. De wc-slangen schoonmaken en vervangen
De smerigste klus. In het slaapgedeelte lopen de buizen die naar en van het toilet gaan. Deze buizen brachten een weeïge geur met zich mee. Dit deden ze al toen we de boot kochten, maar we deden net of we niks roken omdat we tegen de klus opzagen. Met rubberen handschoenen heb ik gewroet in oude poep. Nu is de ontluchter weer schoon. De slangen moeten we nog loskoppelen, de nieuwe rubberen handschoenen en vuilniszakken liggen al klaar, voordat we de nieuwe slangen erop zetten. 

zoalsdewindwaait

Op reis met een zeilboot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten