3 redenen waarom iedereen deze reis moet maken


Voorafgaand aan mijn college snel mijn tweede hepatitis B prik halen, na het werken meteen door naar de haven om het vetkoord te vervangen, om dan op tijd thuis te zijn voor potentiële huurders van ons huis. Geen één dag gaat er voorbij dat we niet bezig zijn met onze voorbereidingen. Hoewel we bijna aan het doordraaien zijn van de stress tellen we de dagen af, we hebben zo veel zin in onze reis. Waarom? Hierom:



1. überhip

Toen Joukes vriend Simon, op dit moment chillend op de Bahama's, ons vertelde dat hij met een zeilboot de oceanen wilde bevaren raakten we pas geïnspireerd. Nu we bijna gaan, vliegen de verhalen van vertrekkers ons om de oren. Het stikt alleen al in Nederland van de tamelijk (in vergelijking met de net gepensioneerden die veel vaker zo’n reis maken) jonge mensen die even stoppen met werken, klussen aan een niet te dure boot en wel zien waar het schip strandt. Denk aan Duende, Puff en Josh & Hope. Kortom, zo'n reis is hartstikke hip.  

2. eenvoudige techniek

Stiekem kan een kind de was doen. Aan boord hebben we een stuurautomaat, een laptop met AIS (een soort GPS maar dan voor de scheepvaart) en Open CPN (Googe Maps voor de wateren) en een satelliettelefoon waarmee we weerberichten kunnen inladen. We hoeven dus geen sterren en wolken te kunnen lezen om te weten of we nog de goede en veilige kant op gaan. Als de zon maar schijnt om onze laptop op te laden, kan ons niet zo veel gebeuren.

3. keifit

Echt jong zijn we allang niet meer. Maar wel nog steeds hartstikke fit: een liertje aandraaien, zeiltje hijsen, lijntje gooien, in de bijboot springen, alles doen we gelijk twee jonge hinden. Nou, ik heb me wel voorgenomen om nog een aantal keer te bodypumpen voordat we gaan want we zijn niet meer zo gewend aan veel bewegen. En omdat we niet heel jong zijn, kunnen we nu wel deze reis maken: sparen gaat namelijk een stuk sneller dan tien jaar geleden toen ik naast mijn stage in de catering werkte.   

Natuurlijk kunnen hier miljoenen redenen tegenover gezet worden om niet te gaan. En die stress? Als ik denk aan een jaar lang Kolonisten en Machiavelliën weet ik waar ik het voor doe.

zoalsdewindwaait

Op reis met een zeilboot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten