Nu, een jaar later, heb ik meer vaarervaring. Toch twijfelde
ik bij veel vragen toen ik Jouke laatst overhoorde. ‘Oh, zat dat zo. Inderdaad:
met het geluidssein één lange stoot, één korte stoot en één lange stoot maak je
een verzoek voor het bedienen van een beweegbare brug kenbaar volgens het BPR.’
Hij heeft twee weken geleden op een zaterdagmiddag in één keer zijn Klein Vaarbewijs
1 en 2 gehaald. Maakt dat wij onze certificaten hebben ons nu goeie schippers? Of
was Jouke dat al en ben ik gewoon goed in leren (en het geleerde weer vergeten)?
Wel handig om te hebben
Hoewel het voor onze boot in Nederland niet nodig is om in
het bezit te zijn van een vaarbewijs, onze boot is immers net geen tien meter
lang en de verplichting geldt vanaf vijftien meter, vinden we het toch heel
handig om de pasjes te hebben. In bijna alle andere Europese landen gelden strengere
regels. In Frankrijk, Duitsland en Spanje bijvoorbeeld is een ICC voor onze
boot wel verplicht. In Griekenland moeten zelfs minimaal twee personen aan
boord dit certificaat hebben.
Slechte toets?
De idee van een vaarbewijs is vanzelfsprekend veiligheid en
het goed laten verlopen van alle vaarbewegingen. Wanneer regels, procedures en
technische bootkennis aanwezig zijn en wanneer iemand kan navigeren zal de kans
op onveilige situaties zoals een aanvaring veel kleiner zijn. Desalniettemin is
er veel kritiek op de toets te geven. Jouke hoorde zijn examinator tegen iemand
zeggen die gezakt was: ‘Je moet het boek ook leren, niet onder je kussen
leggen.’ Zal deze jongen inderdaad slechter varen dan ik, die nu met mijn pasje
zelfs een pleziervaartuig van 25 meter mag besturen? Kortom, wat meet het
examen en wat is wat een schipper moet weten en kunnen? Beter gesteld: hoe
valide is deze toets?
Het vaarbewijs onder de loep - Taxonomie van Bloom
Mijn studenten kunnen ‘m dromen. De Taxonomie van Bloom. Dit
is een mooi en populair instrument om toetsen te analyseren. Welke denkniveaus
toets je nu? Volgens de Taxonomie van Bloom bestaan er zes denkniveaus die in
tweeën zijn te splitsen: hoge en lage. Als je dit instrument loslaat op het
Klein Vaarbewijs dan vallen alle vragen in de laatste categorie (laag
denkniveau). Bijvoorbeeld de vraag over het herkennen van een verkeersbord sluit
perfect aan op niveau 1 Onthouden (zie plaatje hieronder). Een vraag waarbij je
moet bepalen wie er voorrang heeft, lijkt me een toepassingsvraag, ook een
lager denkniveau. Je past immers een verkeersregel toe. Ook de navigatievragen
voor Klein Vaarbewijs 2 lijken me toepassingsvragen. Is het erg dat hoge
denkniveaus niet getoetst worden? Ja, dat vind ik wel. Iemand die vaart moet
besluiten nemen en deze kunnen rechtvaardigen, vaarroutes plannen en weeromstandigheden
beoordelen. Dat deze denkniveaus niet getoetst worden maakt het examen naar
mijn idee niet representatief.
Geen windkracht vijf en hoge golven
En dan nog iets. Het examen afleggen is geen authentieke
taak. In een hokje achter een pc geef ik in korte tijd mijn antwoorden op
vragen. Een passer, een potloodje, gum en plotter liggen voor me klaar. Als ik
later mijn antwoord wil veranderen, klik ik op het linker pijltje en wijzig ik het.
Wat heeft deze situatie met de praktijk te maken? Ik ben niet buiten, ik zie
geen containerschip op me afkomen, ik voel geen windkracht vijf door mijn haren
gaan, ik zie geen hoge golven net achter me breken. Maar ik vraag aan de
surveillant of hij nog een blaadje voor me heeft. De constructvaliditeit lijkt
me ook hierom niet te deugen. In de praktijk moeten regels toch toegepast
worden? Niet in een redactiesom met net wat andere getallen dan in het
oefenexamen.
Hier in Alkmaar gebeurde het. Bron: www.vamex.nl |
Hoe dan?
Mijn kritiek en zorg over het louter theoretische examen is
niet nieuw en ook niet uniek. Meer examens hebben dit probleem. Het laatste nieuws
is dat het CBR de examens zal overnemen. Zal dit bureau praktijkexamens gaan
afnemen? Dan zal beter te meten zijn of iemand in staat is een sleepbootje te
besturen. Of een motorboot. Of een groot plezierjacht. Of een waterscooter. Eén
praktijkexamen voor al deze boten? Ik heb geen idee hoe dat eruit zal zijn. En
ik vind het stiekem toch wel fijn dat we nu al onze ICC’s hebben die, zoals ik
geleerd heb, onbeperkt geldig zijn.
Mooie blog weer. Ik kan niet wachten op je verhalen van wanneer jullie daadwerkelijk op pad zijn!
BeantwoordenVerwijderenIk ben het met je eens dat KVB I/II toetsing voor jullie en vele anderen weinig toegevoegde waarde heeft. Toch vind ik het een prettig idee dat, in een land waar zoveel water is en bootjevaren zo laagdrempelig is, vooral de gemotoriseerde snelle schepen allemaal ten minste een beetje begrip hebben van bijvoorbeeld de voorrangsregels.
Continue horse dildo,male sex doll,wolf dildo,cheap sex toys,sex chair,wholesale sex dolls,vibrators,realistic sex dolls,vibrators see this website
BeantwoordenVerwijderen