Cruisen door het Kanaal - hoe wij ons best doen dit stuk te bevaren

Een zware boot met een diepe en lange kiel zeilt lastig door Het Kanaal. Wij wisten al dat we met Island Lady niet zonder moeite in Zuid-Europa zouden belanden en nu ervaren we daadwerkelijk de complexiteiten van varen in het noordelijke deel van Frankrijk. Wat maakt deze zee nu een pittig zeilgebied en hoe proberen we onze bestemming te bereiken?
Vlak na zonsopgang aankomst in Dieppe

De stroming
Ten eerste zijn er de getijden die erg mee maar ook tegen kunnen werken. De stroming kan zelfs zo tegenwerken dat we achteruit varen in plaats van vooruit. Om dit te voorkomen, bestuderen we de stroomkaartjes van de te varen route. In de actuele en onmisbare Reeds Almanac staat duidelijk weergegeven hoe de stromingen elk uur lopen.
Varen van Calais naar Normandië
We hebben geleerd het effect van de stroming niet te onderschatten. Afgelopen week stonden we bijvoorbeeld bijna stil. We vertrokken die ochtend in alle vroegte (want dan hadden we de stroming mee) vanaf Calais en planden de nacht door te varen om in Cherbourg te geraken. Hier zijn we nog steeds niet. Met de motor aan voeren we in de namiddag nog geen twee knopen, oftewel we gingen stapvoets. Dit nog anderhalve dag leek ons niks, daar hadden we ook niet eens genoeg diesel voor bij ons. We besloten onze koers te wijzigen naar een stadje dichterbij: Dieppe. Toevallig ook hartstikke mooi en erg Normandiësk.  
Behalve voor de vaart, kan een negatief getijdeverschil er ook voor zorgen dat we ergens niet kunnen aanmeren of varen. De boot steekt onder de waterlijn 1,65 meter diep. Te diep voor sommige plekken. Om te weten waar we zeker kunnen varen, hebben we digitale (OpenCPN) en papieren waterkaarten. Daarnaast lezen we ons in met de onderhoudende Vaarwijzer van Clemens Kok, per haven in dit gebied beschrijft hij bijvoorbeeld hoe deze bij welk getijde aan te varen.  
Pleuni aan het roer


De wind
De stroming ervaren we hier als de meest bepalende factor bij onze routeplanning. Daarna komt de wind. De kans op westenwind is aanzienlijk. Wij hebben 'm veel liever vanuit een andere hoek. We willen namelijk juist naar het westen toe. Om op de hoogte te zijn van de windrichting en -kracht checken we voordat we vertrekken regelmatig windfinder.com. Wanneer de wind onderweg te krachtig blijkt te zijn, wijzigen we onze plannen en kiezen we een beter te bereiken bestemming.
De nachten varen we soms door
Duur havengeld
Een derde punt waar we rekening mee moeten houden, is ons budget. Zeehavens kosten veel geld. In Nederland, België en Frankrijk betalen we tot nu toe minimaal 25 euro per nacht. Leuk om hier met andere zeilers te kletsen over hun ervaring van de afgelegde tocht. En een douche is fijn. Maar zo houden we het financieel niet een jaar uit. Gelukkig vinden we soms gratis alternatieven: in Calais hebben we aan een meerboei gelegen en al twee keer hebben we een nacht doorgevaren. Morgen gaan we in Cherbourg voor anker. Lekker cheapy en hartstikke leuk.




Aan een meerboei in Calais 

Beroepsvaart
Een vissersboot vlakbij Le Havre
Oja, dan varen er ook nog heel veel grote, snelle schepen door het Kanaal: containerschepen, ferry's en vissersboten. Deze boten kunnen moeilijk uitwijken en varen gemiddeld vier keer zo snel als wij. Het is daarom onze taak hun vaarweg in de gaten te houden. Hoe doen we dit? Op de digitale kaart waarmee we navigeren, zien we al deze boten varen. Als ik op een bootje klik, zie ik precies waar het vandaan komt en waar het met welke snelheid naartoe vaart. 'Zie je dat puntje daar rechts van ons varen? Dat schip komt uit Panama, is zestig meter lang en vaart wel negentien knopen.' Wanneer een schip met het blote oog nog niet te zien is, zien we via dit schipvolgsysteem (AIS) dus al of we onze koers eventueel moeten verleggen. 


In de verte vaart een vrachtschip
Kortom, welke plekken we aandoen bepalen met name de stand van de maan en de wind. Of een plek zelf de moeite van het bezoeken waard is, daar komen we pas achter zodra we er zijn.

zoalsdewindwaait

Op reis met een zeilboot.

5 opmerkingen:

  1. Hallo zeelieden. Leuk om eens uit de praktijk te vernemen hoe je telkens dingen moet aanpassen en organiseren om jullie reis zo goed mogelijk te laten verlopen. Kalme vaart gewenst Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi luitjes,,

    Prachtig al die technische informatie. Komt ontzettend
    veel bij kijken. Dit wordt nog een hele toer.

    Ik weet zeker dat het allemaal gaat lukken.

    Veel liefs, Ary

    BeantwoordenVerwijderen