Net in Frankrijk

Uitgeteld op de bank besluiten we om vannacht niet al om drie uur 's nachts naar Calais te gaan. We pakken dan wel de stroom mee van vier uur morgenmiddag. Dan komen we daar in de avond aan.



Vandaag, vrijdag 15 juli, is onze vierde dag en we arriveren zojuist in Dunkerque (of Duinkerken). Hoe zag onze route er tot nu toe uit?

Dag 1: Monnickendam - IJmuiden

Wanneer niemand ons ziet, gooien we de trossen los.
Via de Gouwzee varen we naar het heerlijk rustige Markermeer. Brug onderdoor, sluisje door en dan het IJ op. Onderweg bellen we naar de havenmeester van de Seamarina in IJmuiden. Zeker hebben ze nog een plekje voor ons. 'Maar weet je wel dat de sluis gestremd is van vier tot zeven?'. Om half vijf leggen we Island Lady voor de sluis neer om daar samen met andere onwetenden te wachten.
De marina van IJmuiden bevindt zich direct na de sluis. Over deze marina kan ik weinig melden: een grote, ietwat kille zeehaven met schone douches en relaxte aanlegplekken met grote vingersteigers.

Dag 2: IJmuiden - Scheveningen
Nu gaat het zeezeilen beginnen. 

Jouke kijkt me verbaasd aan: 'Op het tapijt ligt een vla-achtige substantie. Ik kan het niet echt plaatsen.' Oh shit, ik weet het al. Het schuifdeurtje waarachter de eieren lagen, ben ik vergeten dicht te schuiven. Oeps. Hoge golven beuken tegen onze boot. Echt comfortabel vind ik het niet. We hebben het voornemen naar Stellendam te gaan.
Maar wanneer we via het nieuwsbericht dat we uitluisteren op de marifoon horen dat het stormachtig gaat worden, besluiten we eerder te stoppen. Scheveningen wordt het. Een beetje een kort stukje, jammer omdat we een geweldige en tamelijk unieke noordenwind hebben. Maar we merken dat we er nog erg in moeten komen.

In Scheveningen leggen we - aan het eind van de middag - Island Lady direct aan de steiger vast, waar we uiteindelijk vijf boten dik liggen. Als caravans in een winteropslag. Onze buren vertellen de volgende dag om vijf 's ochtends te willen vertrekken. We hadden het zelf niet bedacht, maar vinden het eigenlijk wel een goed idee om dan ook te gaan. Pakken we nog iets mee van de stroming mee.

Dag 3: Scheveningen - Nieuwpoort
Met z'n vijven varen we om half zes uit. Deze dag gaan we een flinke klapper maken, we hebben veel tijd en nog steeds die meewerkende noordenwind. De enthousiaste golven schudden onze boot en ons weer flink door elkaar. Ik voel een enorme misselijkheid opkomen. De twee Primatours, pilletjes tegen zeeziekte, werken uitstekend. Niet heel veel later voel ik me hartstikke fit. Deze dag zeilen we eerst langs de drukke Maasvlakte. Hier melden we ons aan en volgen we de
instructies van de sector Maasmond op: koers en vaart houden en blijven uitluisteren. Het gaat goed. Grote zeeschepen gaan ons voor. Bij een andere boot gaat het minder goed: deze is niet bereikbaar terwijl ze op ramkoers met een vrachtschip ligt. De kapitein stelt voor de 'toeter haar werk te laten doen'. Puur Geluk is wakker geworden en verandert gelukkig van koers. 
We varen dan langs Zeeland, langs de Belgische kust naar Nieuwpoort. In het donker komen we via de langgerekte pier de haven binnen, waar drie mensen aangesneld komen om onze lijntjes op te vangen. 'Allez, zo gastvrij zijn we zodat u spoedig weer komt.' Na zeventien uur varen, proosten we supermoe en enorm voldaan op onze trip.

Dag 4: Nieuwpoort - Dunkerque
Onder de douche luister ik naar radio 2 West-Vlaanderen die door het hele sanitairblok klinkt. Zo hoor ik het nieuws over de aanslagen in Nice, de haven heeft immers geen free wifi. De dame van het havenkantoor biedt daarom aan printjes te maken van het weerbericht. Helaas, de hele dag westenwind. We dachten naar Calais te kunnen varen maar wanneer we op zee zijn beuken we met de motor aan tegen de golven op. Niet alleen de wind en de stroming zitten ons tegen, ook gaat er iets mis met de zeilen opdoeken. 



Jouke wil de fok, het voorste zeil, inrollen. Het touwtje om dit zeil mee in te rollen komt klem te zitten waardoor hij op het voorste puntje van de boot alles moet fixen. Intussen stuur ik de boot met harde wind tegen de golven in van rode ton naar rode ton. Als ik deze markeringen niet volg, komen we in een zandbank terecht. Jouke krijgt intussen de ene enorme, zoute golf op de andere over zich heen, terwijl hij touwtjes doorsnijdt en vastknoopt. Terwijl ik koers probeer te houden, komt First Lady al opkruisend met een noodgang recht op me af. Hoewel ik voorrang heb, besluit ik ietwat in paniek mijn koers te wijzigen om een aanvaring te voorkomen. Jouke heeft nu het touwtje uit de lierpot bevrijd. Iets voor Duinkerken besluiten we daar naartoe te gaan. We vervangen het Belgische gastenvlaggetje voor het Franse en koersen op de rauwe naar vis ruikende zeehaven af. Dan gaan we morgen wel naar Calais, we hebben toch tijd zat.

zoalsdewindwaait

Op reis met een zeilboot.

11 opmerkingen:

  1. Spannend hoor!
    En tijd zat... Voor nog veel meer avonturen op deze blog :-)
    Groeten Machteld en Paul

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Pleun en Jouke. Supermooie blog! Ik volg zoveel mogelijk jullie lotgevallen. Mooi avontuur, toch? Liefs Ary

      Verwijderen
  2. Whow, lekker verhaal om te lezen! Voel me aan boord!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie verhalen!Heel veel plezier toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Pleun en Jouke,

    Wat fijn om te lezen dat jullie zo veel plezier hebben!
    Als ik Jouke was, zou ik opgegeven hebben na het touwtje in de lierpot ervaring.

    Ik kijk uit naar de volgende blog met meer spannende verhalen.

    Liefs,

    Stefi

    BeantwoordenVerwijderen
  6. SPANNEND!!
    GO-GO-GO mooie reis voor de boeg, enjoy!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey P&J!

    Over een weekje of twee ben ik onderweg richting Marokko, misschien zie ik jullie wel uit mijn auto raam. Ik zal op de uitkijk staan :)

    Mooie foto's ook, blijf die posten!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat schrijf je leuk, Pleun! Super dat we jullie avonturen zo mee kunnen beleven. Heel heel heeeel veel plezier op jullie reis! Kussie, Lenny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Frisse en mooie blog, gelardeerd met treffende foto's en leerzame links. Ik kijk uit naar de volgende topic. Al weerberichten ontvangen met de SSB ? Have fun en veilige vaart. De buurman uit Hemmeland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag buurman, hartstikke leuk dat je onze blog hebt gevonden. Dank voor je complimenten. Helaas is het nog niet gelukt met de SSB. Gelukkig lukt het wel met de satelliettelefoon. Hopelijk vinden we nog een oplossing voor de SSB. We blijven het proberen. Het zijn nu wel mooie maar nog onleesbare plaatjes.
      Hoe is het in Hemmeland?
      Groetjes, Jouke en Pleuni

      Verwijderen