Uno chico y dos chicas.

'Wooo weer zo'n hoge golf komt op ons af.' Ik kijk naar mijn zusje Stefi hoe ze het vindt gaan. Ze heeft haar ogen helemaal dichtgeknepen en houdt zich stevig vast. De boot ligt bijna horizontaal. Terwijl de krachtige golven op ons afkomen. Van Tenerife naar La Gomera varen we aan de wind met een hele bak wind tussen de twee eilanden. Enorm oncomfortabel. Het lukt me niet om Stefi gerust te stellen omdat ik ook angstig ben. 'We gaan terug', stelt Jouke voor. Hij hoeft ons niet te overtuigen van dit uitstekende plan.
De volgende dag lijkt het windstil. Vanuit Las Galletas proberen we het opnieuw. Hoewel er weer best veel wind is tussen de twee eilanden lukt het ons nu wel om het een na kleinste Canarische eiland te bereiken. In deze blog beschrijf ik de tien redenen waarom wij dit een geweldige plek vinden.
San Sebastian rocks.

Elke avond voordat Stefi komt, is het beachbaravond in San Miguel Tenerife.

1. Uitstekende ankerbaaien
Wanneer we de eerste dag aankomen, gaan we een paar mijl ten zuiden van de hoofdstad San Sebastian voor anker. Het stikt hier namelijk van de mooie baaitjes met zandgrond waar het goed ankeren is. Omdat het water zo helder is, kunnen we meteen controleren of het anker vastzit. Een week later gaan we weer eens voor anker, in een ander baaitje. En de dag erna proberen we weer een ander baaitje.

2. Dolfijnen en walvissen onderweg
Hoewel de tocht van Tenerife naar La Gomera erg winderig is, is deze wel te gek. De kans op het zien van zeezoogdieren blijkt namelijk zo'n honderd procent te zijn. Wij hebben weer dolfijnen rondom de boot en zien, helaas altijd wat in de verte, weer pilot whales. Ik hoopte dat Stefi zou moeten huilen bij het zien van de dolfijnen. Maar helaas.

Op weg naar La Gomera met op de achtergrond de hoogste bergtop van Tenerife.

3. Heel relaxte marina
De pilot schreef het al: in San Sebastian ligt de beste marina van de hele archipel. Wanneer we binnenvaren, staat een van de medewerkers klaar om de lijnen aan te nemen. 'Ahh uno chico y dos chicas!', roept hij enthousiast uit. Als het andersom was geweest, hadden we terug kunnen varen. De marina heeft een gemoedelijke sfeer, is niet te duur en ligt midden in het gezellige stadje. Gaaf zijn ook de vele vissen die hier in het heldere water rond zwemmen.

Naast ons in de haven ligt een Amerikaans stel dat al acht jaar aan het zeilen is.

Op onze steiger C is het al kerst.
Zie je onze boot liggen?

4. Prachtige natuur
Stefi crosst ons in een bedeukt, klein autootje over het hele eiland. In het midden bevindt zich een prachtig, groen, bebost natuurpark. De mist zorgt voor een mysterieuze sfeer. Je schijnt hier goed te kunnen wandelen. Wij blijven lekker in de auto zitten.
Stefi heeft een UK-rijbewijs. Toch rijdt ze op La Gomera rechts.

De zuidkant van Gomera is de droge kant.
Even uitpuffen, we hebben zojuist een rotsblok geraakt met de auto. Het rotsblok lag onverwacht midden op de weg en Stefi heeft bewezen dat je hier niet per se omheen hoeft te rijden.

Ik zeg STEP ON IT!!
Ik zie een vangrail en hoor een geitje.

Super Stefi crosst ons over het eiland.

Voor het maken van de foto's komen we de auto niet uit.

5. Leuke mensen in de haven
'Hee, daar varen onze Rotterdammers binnen', zeg ik tegen Jouke. Gerard en Rommy van de stoere Annalena komen net van La Palma. Ze nodigen ons meteen uit voor een drankje. Een paar dagen later komen ze bij ons langs, en wij komen weer wat dagen later bij hen langs. Stickjes met series en ebooks worden uitgewisseld. We vinden het erg leuk om hen ontmoet te hebben en hopen ze ergens op onze reis nog eens tegen te komen.

In onze haven ligt ook een Franse fotograaf die deze foto van onze afgeragde vlag maakte.
Lekker hamburgertjes klappen in de cafetaria de la Marina.

6. Aangenaam stadje
San Sebastian blijkt een heerlijk stadje te zijn: lekkere restaurants, geinige cafés, prima kapper, goeie supermarkt en een mooi park. We hebben de indruk dat er in dit relaxte plaatsje vooral heel veel oude mensen, kinderen en hondjes wonen.

Een pleun en Pleini.

7. Klussen op de kant kan er gewoon
Tijdens het snorkelen, had Jouke ze al ontdekt: de kalksporen op de onderkant van de boot. In mei hebben we een week keihard gepoetst met antikal in de hoop dat we voorgoed van deze beestjes af waren, maar helaas. We besluiten Island Lady opnieuw grondig te poetsen en vervolgens in de antifouling te zetten. Wie weet zal dit het ongedierte leren. In Playa de Santiago kunnen we op de kant. Twee dagen later ligt ze met een zwartglimmende onderkant weer in het water.

In Santiago bekijken we de haven waar we een paar dagen later op de kant gaan met de boot.
Ter illustratie. We zien een andere boot in Santiago, die net als wij last heeft van hardnekkige wezens die kalktunneltjes maken op de onderkant. Hierom gaan wij uit het water.
Wachten op de machinist van de kraan. Waar blijft hij nou?

Pablo biedt zijn hulp aan met het vasthouden van een touwtje. De deining zorgt in de hijsbak voor het enorm heen en weer gaan van onze boot. Wij staan zelf op de boot. Deze foto is door de fotograaf George Marian gemaakt.

Jouke in overleg met de machinist van de kraan om het hijsen door te spreken.

De kraanmachinist in actie. Door de knieen om het hijsen te kunnen blijven volgen.

Ennnnn uit het water. Een reuzespannend moment. Gelukkig ging alles goed. Op het oog lijkt de onderkant schoon. Deze foto is ook gemaakt door de fotograferende medezeiler.

Black is the new white.

Hoppa, klus geklaard!

8. Perfecte snorkelplekken
We snorkelen ons suf. In het superheldere water zien we tientallen verschillende vissen - waaronder barracuda's – octopussen, zee-egels en zeekatten. Zo gaaf. In de ankerbaaien spotten we nog meer bijzondere wezens. In de grotjes die aan het water liggen, blijken mensen te wonen. Met het blote oog zie ik het net niet goed: draagt die persoon die zich tegen de enorme rots op laat drogen inderdaad alleen een hoedje? Gelukkig hebben we een goeie verrekijker gekregen. Hiermee zie ik dat er heel veel grotten bewoond blijken te zijn.

Ankerbaai La Gomera. We snorkelen tot we een ons wegen. We zien barracuda's, octopussen en zeekatten. Hippies wonen in de grotten erachter.

9. The Atlantic Challenge begint er
We herkennen ze meteen, breedgeschouderde stoere mannen (en vrouwen!) met flinke kuiten. Het zijn roeiers. Op 14 december zullen zij de Atlantische Oceaan in roeibootjes oversteken... Ze vertrekken  vanaf La Gomera om als het meezit 37 dagen (en als het tegenzit honderd dagen) later in Antigua aan te komen. In de haven liggen hun enorm geavanceerde boten.

Onze aankomende prestatie wordt in een ander perspectief geplaatst. Deze helden gaan al roeiend de oversteek maken. Hier zijn ze bezig met onder ander het voorbereiden van het zeeanker.

10. In de voetsporen van Columbus
We hebben bijna twee fijne weken doorgebracht op dit eiland dat ook wel Isla Columbus wordt genoemd. In 1492 vertrok Columbus met zijn vloot vanaf exact deze plek naar de Nieuwe Wereld. Vandaag (6 december) vertrekken wij naar de overkant, een tocht van zo'n 2800 mijl. Zou hij er net zoveel zin in hebben gehad als wij? En het net zo spannend hebben gevonden?

Het kleine kerkje waar Colombus voor het laatst heeft gebeden voor een veilige overtocht. Gomera is de laatste plek geweest die hij aandeed voordat hij Amerika ontdekte.

Laatste loodjes voor de grote oversteek. De grabbag is gevuld en Pleuni deelt het logboek in.

800 euro verder, de bezorger van de supermarkt in Tenerife komt de kratjes met eten brengen op de steiger. We hebben vooral extra ingeslagen voor op de Carribean.

zoalsdewindwaait

Op reis met een zeilboot.

1. Nais, tof verhaal! Krijg er zin in! Goede vaart!

2. Dank, voor weer een prachtig verhaal. Zet 'm op en geniet!

3. Als je dit leest heb je weer internettoegang. Hopelijk aan de andere kant van de Atlantic. Bij Bayview Shopping Mart in Charlottesville ligt als het goed is een doosje met 2 flessen bier voor jullie klaar. Gefeliciteerd met de grote oversteek. Proost!

4. Super dat Stefi er was, toch. Ik hoorde van haar dat jullie
    al op de Oceaan zitten. Moet gaan lukken. Nog een mooi 2017!